přejdi na obsah | přejdi na menu | přejdi na vyhledávání

Téma týdne

20. března 2014, 15:32

Logistika velkého běžeckého závodu: složitá věc

Průkopník pořádání masových běžeckých akcí u nás, společnost Prague International Marathon, představila svou logistiku. Od letošního roku ji výrazně profesionalizuje zapojením specializované firmy. Vzhledem k ostrému startu běžeckého jaro vám pohled na logistisku akcí PIM nabízíme v Tématu týdne.

Příprava běžeckého seriálu RunCzech není snadnou záležitostí. „Občas ještě slýcháme: ‚to máte tak za týden hotové, ne?‘“ usmívá se Václav Skřivánek, jenž má pod palcem trio pražských akcí (časně jarní půlmaraton, květvnový maraton a zářijovou destíku). „Tak to rozhodně není, skončí jeden závod a už připravuje ten samý na další rok,“ přibližuje. A ačkoli se to nemusí na první pohled zdát, jen samotná logistika je nesmírně náročná.

Ve stručnosti vypadá logistika běžeckého závodu v režii PIM následovně:

-          Technická příprava závodu: dopravně inženýrská opatření; povolení; informování obyvatel.
-          Technické stavby: mobilní oplocení toalety; technické zázemí pro běžce; prostor startu/cíle, trasa.
-          Koordinace prací: logistický plán; koordinační schůzka; harmonogram staveb.
-          Den závodu: detailní časový harmonogram dne; demontáž stavby; úklid.

Zkusme si představit reálný průběh na relativně malém segmentu přípravy závodu, jaký představují občerstvovací stanice. V první fázi je potřeba naplánovat a projednat s městem (či městskou částí) a příslušnými odbory či složkami umístění jednotlivých stanic. A že třeba vedle samotné komunikace zabere ještě i chodník. Pokud jde o stavby, tak občerstvovačka znamená především stoly, ale jak upozorňuje Skřivánek, na jeden závod jich může být potřeba až tři kilometry. Takové množství nábytku tak pochopitelně nedostanete na místo osobním autem, stejně jako poté nezavezete jídlo, kterého běžci na jediné občerstvovací stanici v závodě spořádají klidně tunu.

A teď pár čísel, které nemají ani tak ohromit výší, jako spíš ukázat, o jak náročné logistické akce se jedná. V seriálu RunCzech 2013 pracovalo 4360 lidí zaměstnaných v průběhu závodů, použito bylo přes 25 kilometrů plotů, snědlo se na dvanáct tun banánů (představuje to cca 60 tisíc kusů), vypilo se dohromady téměř 160 tisíc litrů vody a isotonického nápoje.

Logistiku specialistovi

V dosavadních devatenácti sezónách od svého vzniku připravoval PIM po logistické stránce závody svépomocí. V jubilejním roce se rozhodl v této oblasti rozjet spolupráci se zkušenou nadnárodní firmou DHL. „Naplánovat logistiku dovedeme, ale zajistit ji v týdnu před závodem bylo pro nás a naše smluvní dopravce složité,“ vysvětluje Skřivánek krok PIM. „Spoléháme, že právě v tom nám náš partner logistiku ulehčí,“ dodává.

Luděk Drnec, obchodní ředitel divize DHL Express pochopitelně souhlasí. „Můžeme pomoct službami tam, kde jsme experti,“ říká a vysvětluje důvody, proč jeho společnost přistoupila ke spolupráci konkrétně s PIM. „Už koncem roku 2012, kdy jsme začali s Carlem Capalbem z PIM vyjednávat, všichni u nás věděli, co RunCzech je. Preferujeme přitom dlouhodobé partnerství, které se tu nabízelo. A konečně, propagace naší značky není prioritou, naši zákazníci jsou z 90 % firmy,“ vypočítává obchodní šéf divize s tím, že si od spojení s PIM slibují v DHL také to, že běžecké akce osloví vlastní zaměstnance, který je jen u nás na pět tisíc.

Pro společnost DHL je partnerství s RunCzech mimořádnou událostí. „Nemáme žádný projekt, na kterém by se podílely všechny čtyři obchodní divize v ČR,“ prozrazuje Drnec zapojení i části firmy mající na starost leteckou přepravu. A také je to pro logistickou společnost profesní výzva. „Od pondělí do pátku máme denně naše vozy na trase od rána do večera. Je pro nás snadné zajistit logistiku o víkendu, ale složité kdykoli jindy,“ připouští zástupce DHL, ale hned dodává: „Na druhou stranu je naše top sezóna na konci roku,“ říká optimisticky Drnec směrem k běžeckému seriálu, jenž skončí v polovině září. „Věřím, že to zvládneme,“ uzavírá.

Michal Procházka, ilustrační foto: graf.cz

Vytisknout