IAAF ocenila Pražský mezinárodní maraton zlatou plaketou

Aktuality
čtvrtek 21. října 2010
Květnový Volkswagen maraton v ulicích metropole splnil kritéria mezinárodní atletické asociace pro zařazení mezi nejlepší silniční běhy světa. Ocenění dnes předal organizátorům předseda ČAS Libor Varhaník.

Tzv. IAAF Gold Label se v současnosti může chlubit jen deset maratonů na celém světě, u dalších sedmi se očekává udělení plakety v příštím roce. Praha má už jistotu, že v elitní rodině, kde je třeba New York, Londýn, Boston, Chicago či Tokio, nebude chybět. „Dnes došla naplnění  vize, s níž kdysi před patnácti lety přišel na Český atletický svaz jistý italský nadšenec jménem Carlo Capalbo. Přiznám se, že jsem zpočátku měl pochybnosti, zda je právě Praha tím správným městem pro velký maraton. Cesta byla dlouhá, ale nyní se sen stává skutečností,“ prohlásil Libor Varhaník, když dnes jako zástupce členské federace IAAF zlatou plaketu právě Capalbovi předával.


Libor Varhaník (vlevo) předal Zlatou plaketu Carlu Capalbovi,
foto: archiv PIM 

„Cítím se jako na promoci,“ zažertoval při té příležitosti předseda organizačního výboru Pražského mezinárodního maratonu (PIM). „Beru to jako ocenění nejen pro nás z nejužšího týmu, ale i pro tisíce dalších, kteří se na té akci podíleli,“ doplnil Capalbo.

Květnový Volkswagen maraton měl dosud udělenou o kategorii nižší, stříbrnou plaketu. Pro povýšení mezi elitu musel splnit několik náročných a v důsledku i nákladných podmínek. „Asi nejtěžší bylo dát dohromady kvalitu pole, v němž muselo být alespoň pět běžců z pěti různých zemí s výkonností nejhůře 2:10:30 u mužů a 2:28 u žen. Hodně práce dalo také prosadit televizní přenos závodu alespoň do pěti zemí světa,“ popsal marketingový ředitel PIM Jiří Nečásek s tím, že díky zvýšeným výdajům na prize money, ale třeba i bezpečnost či přísnější dopingové kontroly, narostl rozpočet o 3 až 4 miliony korun. Další náklady přišly s vynikajícím traťovým rekordem Keňana Eliuda Kiptanuie 2:05:39, který Prahu navzdory nelehké trati řadí na šesté místo na světě mezi městskými maratony.

Od udělení zlaté plakety IAAF maratonu si organizátoři slibují další posílení prestiže závodu a s ní spojený zvýšený zájem nejen o běh, ale i třeba o město Praha jako takové. Vždyť jen kvůli akcím PIM, kam patří vedle maratonu ještě březnový Hervis půlmaraton, zářijová Tesco Grand Prix na 5 a 10 km a řada souvisejících kondičních a charitativních akcí, přijede do hlavního města na 18 tisíc návštěvníků, kteří zde utratí okolo miliardy korun.

Jaké jsou ambice PIMu pro příští rok? Je jich hned několik. „V první řadě obhájit stávající pozice, což jsou zlaté známky pro maraton a půlmaraton a stříbrná pro Grand Prix, a pak také zvyšování kvality našeho servisu. To je nikdy nekončící proces. Snažíme se být inovativní a přicházet s novinkami z oblasti technologií,“ popsal Capalbo a připomněl projekt globální společnosti Google, která právě na pražském maratonu testovala aplikaci street view.

Na pořadu dne je také snaha o větší zapojení žen, které na akcích PIM tvoří v současnosti jen asi čtvrtinu účastníků, zatímco třeba v Chicagu je to dvojnásobek, či další rozvoj olomouckého půlmaratonu, který se letos dočkal premiéry za nebývalého zájmu ze strany běžců. „Z těch výkonnostních cílů pak zůstává naším snem pokoření hodiny na půlmaratonu,“ doplnil Nečásek.   

Adam Pražák

Fotogalerie